brand_468x60_ver1

Nácvik leteckého hašení - letiště Hodkovice nad Mohelkou

9. května 2010 v 5:00 | David Modrý |  Hasiči
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Ve čtvrtek 29. dubna 2010 proběhlo v Libereckém kraji poslední ze čtyř taktických cvičení, která si kladla za cíl procvičit jednotky požární ochrany (PO) v plnění letecké techniky sloužící k hašení požárů v nepřístupných místech, kde není možné naplnit závěsný hasební vak vodou z volné vodní hladiny. První cvičení pro jednotky PO proběhlo již 28. srpna 2009 na letišti v liberecké části Ostašov. Ve dnech 27. - 29. dubna 2010 pokračoval výcvik na letištích v České Lípě, Lomnici nad Popelkou a v Hodkovicích nad Mohelkou.

Výcviku se zúčastnilo celkem 56 jednotek Hasičského záchranného sboru Libereckého kaje (HZS LK) a sborů dobrovolných hasičů obcí (SDHO) Libereckého kraje, což znamenalo 336 hasičů. Cvičení by nemohlo proběhnout bez vrtulníku Letecké služby Policie ČR (LS PČR) z Prahy - Ruzyně, na jehož palubě přiletěli dva piloti, palubní inženýr a dva hasiči, a také Letecké hasičské služby (LHS) z Mnichova Hradiště.


Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Detailní záběr na předchozí snímek
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Nácvik leteckého hašení HZS a JSDH Libereckého kraje
Teoretická část
Po příletu vrtulníku z pražského letiště v Ruzyni seznámil vedoucí cvičení mjr. Ing. Petr Štajnc z HZS LK spolu s posádkou vrtulníku LS PČR cvičící s technickými prostředky určenými k leteckému hašení, s postupem plnění závěsného vaku (tzv. BAMBI BUCKET), speciálními plnoprůtokovými proudnicemi a ukázkou optického navádění vrtulníku k přistání a vzletu, a to kvůli značnému hluku pouze domluvenými signály bez použití verbální komunikace. Zároveň byli hasiči proškoleni v zásadách bezpečnosti práce při vykonávání činností v blízkosti vrtulníku, jejichž nedodržení by mohlo mít za následek úraz zasahujících i přihlížejících.

Průběh praktické části výcviku
Každá jednotka PO postavila jedno družstvo o počtu 1+5. Vždy dvě družstva sestavila  plnící četu a provedla dvakrát naplnění závěsného vaku pro letecké hašení pomocí hadicového vedení "B" od vlastní cisternové automobilové stříkačky (CAS) s použitím speciálních plnoprůtokových proudnic, které dodala posádka vrtulníku.
Navádění vrtulníku pomocí signálů pro navigaci ze země provedl vždy velitel družstva z jednotky PO, která  prováděla plnění závěsného vaku.
Navádění vrtulníku na místo shozu prováděli příslušníci HZS LK. Veškerý nácvik komunikace s posádkou vrtulníku Letecké služby Policie ČR (LS PČR) při navádění k hašení pomocí závěsného vaku, po dobu všech ukázek a nácviků, probíhal pomocí radiostanic a signálů.
Po odletu vrtulníku LS PČR byli hasiči seznámeni s plněním letadla Letecké hasičské služby Dromader včetně jednoho ukázkového shozu.

Závěry
Ze všech čtyř cvičení vzešlo množství poznatků, které hasiči využijí nejen při dalším nácviku, ale především při zásazích u skutečných požárů v nepřístupném terénu. Hasiči například zjistili, jak co nejlépe postupovat při navádění vrtulníku na místo plnění, aby nedošlo k ohrožení navádějícího velitele čety i družstev připravených k plnění.
Dalším důležitým faktem pro bezpečnost hasičů je síla vzduchu tlačeného pod vrtulník ve chvíli, kdy vrtulník zůstane stát na místě kvůli naplnění závěsného vaku vodou. Hasiči si mohli na vlastní kůži vyzkoušet boj vlastního těla s tlakem vzduchu i jak je důležité mít na sobě dobře zapnutý zásahový oděv, přilbu a kryt zraku, aby nedošlo k poranění odlétávajícími kameny, které zvedá vír vzduchu pod vrtulníkem.
Ze cvičení také vyplynulo, že velitel družstva, který přidržuje závěsný vak při plnění a zároveň komunikuje s velitelem čety, družstvy i strojníky musí být mohutnějšího vzrůstu, aby ustál tlak vzduchu pod vrtulníkem. První hasič v zásahovém družstvu musí být vyšší postavy, aby pohodlně dosáhl proudnicí do vaku a ustál tlak vzduchu. Číslo 2 u plnící proudnice musí při otevření proudnice řádně podepřít hasiče číslo 1, aby vlivem reakční síly vody nedošlo k jeho pádu.


Autor textu: por. Mgr. Iva Michalíčková(www.hzslk.cz)

 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 kika kika | Web | 9. května 2010 v 5:23 | Reagovat

parádní fotenky

2 Petr Petr | 9. května 2010 v 6:46 | Reagovat

Krásná práce,konečně jsem se dočkal :-)

3 Michael Michael | E-mail | 9. května 2010 v 11:51 | Reagovat

perfektní foto ... sám sem tento výcvik absolvoval u nás v brně ... parádní zážitek a zkušenosti navíc :-)

4 Jirka Jirka | Web | 7. června 2010 v 9:00 | Reagovat

Perfektní akce. Taky jsem se mohl několikrát zůčastnit. Něco málo fotek z jednoho slunečného dne na http://copter.blog.cz/1004/bell-412ep-slouzi-take-hasicum

5 Skoda Skoda | E-mail | 11. června 2010 v 19:36 | Reagovat

[2]: jsi Petr Kraus ????? [:tired:]  :-D  :-(  ;-)  :-)

6 Coach Bags Outlet Coach Bags Outlet | E-mail | Web | 12. dubna 2012 v 11:49 | Reagovat

Only wish to thank you for another great post. Can you tell me where can I find any more info on this topic? I think that\'s the proper approach to this problem.
http://www.bestcoachbagssale.com

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama